Vliegles

Vliegles vanaf Vliegveld Hoogeveen bij AirBet
 
Het toestel waarmee u vliegt
De praktische vliegopleiding wordt bij onze vliegschool gegeven op de tweepersoons Cessna 152 vanaf Vliegveld Hoogeveen. De mensen met een forser postuur zullen het prettiger vinden om op de vierpersoons Cessna 172 te lessen. U kunt tijdens uw opleiding op de Cessna 152 ook een paar lessen op de Cessna 172 nemen, om alvast te wennen aan een groter toestel. U bent er dan meteen op uitgecheckt.
 
Wanneer en in welk tempo?
Lessen kan op elke dag van de week. U kunt zelf het tempo bepalen. Twee maal per week of één maal per maand, u zegt het maar. Wilt u het een tijdje stilleggen of juist vaker gaan lessen? Dat is allemaal mogelijk. Alleen voor de examentraining adviseren wij u om minimaal wekelijks te lessen. U hoeft niet steeds op dezelfde dag en tijdstip te lessen al mag dat natuurlijk wel. U bent volledig vrij om afspraken te maken zoals dat u het beste uitkomt.

Vooral wanneer u op werkdagen plotseling wat vrije uren heeft is een telefoontje voldoende om te horen of u kunt lessen. Meestal lukt dat wel. Bij minder zicht of harde wind lessen wij met een aangepast programma. Bent u qua vaardigheden nog niet zover dat u dat aan kunt wordt de les zonder kosten geannuleerd. Dit laatste geldt natuurlijk ook wanneer het geen vliegbaar weer is. Het is ook mogelijk om een zakelijke vlucht met lessen te combineren (ook naar het buitenland). Dit kan aantrekkelijke financiële voordelen hebben. Wanneer u ervoor kiest om eenmaal per week te lessen, dan zal, vanwege het weer, uw vakantie en andere verplichtingen, uw opleiding ongeveer een jaar duren. Zo heeft u in de wintermaanden mooi de gelegenheid om de theorie cursus te volgen.
 
1961698_917560541636915_3442367661283020857_o
 
De proefles
Wanneer u dit leest heeft u de proefles misschien al achter de rug. Het is uw eerste kennismaking met het zelf vliegen. Nadat u in de pre-flight briefing de werking van het vliegtuig en de instrumenten is uitgelegd, neemt u plaats op de linkerstoel: de plaats van de pilot in command. Die stoel heeft iets magisch. Dat voelt u gewoon. Vanaf de eerste (proef)les zit u direct op wat de belangrijkste zetel in elk vliegtuig is: de plaats van de captain.

Toegegeven, het zal voor u een prettige idee zijn dat rechts naast u een ervaren instructeur heeft plaatsgenomen (die ook voor 100% verantwoordelijk is voor alles wat u onder zijn leiding doet). Een proefles is al mogelijk vanaf € 135,– voor een vlucht van dertig minuten. De landing is bij de prijs inbegrepen. U kunt ook langer vliegen en wanneer u met een Cessna 172 gaat kunnen er ook nog twee passagiers mee.

 
De basisvaardigheidstraining
De basisvaardigheidstraining begint met het zelf leren klimmen, dalen, horizontaal vliegen en bochten maken. Ook leert u te vliegen met verschillende snelheden. Voordat u het weet keert u al weer terug naar het veld en maakt u uw eerste landing. Zodra u het “boven werk” redelijk in uw vingers heeft, krijgt u les “in het circuit”. Het circuit is een gebied rond het vliegveld waar u volgens vaste patronen vertrekt en aankomt.

Door na de take-off in het circuit te blijven vliegt u een rechthoek waardoor u weer recht voor de landingsbaan (op final) uitkomt. U gaat nu een landing maken met direct daarna een doorstart, de zogenaamde touch-and-go. Zodra uw instructeur tevreden over u is zal hij u vertrouwd maken met een aantal veiligheidsprocedures. Reeds na zo’n 10 tot 15 uur maakt u uw eerste solo.
 
1234
De navigatie vluchten
Wat na de basistraining volgt zijn de navigatie vluchten. Bij de lessen bezoekt u ook andere vliegvelden waarbij u uw eerste landingen maakt op een verharde baan. U zult ontdekken hoe u, na met licht piepende wieltjes een mooie landing op asfalt te hebben gemaakt naar een parkeerplaats op Lelystad of Teuge taxiet. Even later geniet u van een kopje koffie op het terras van een ander vliegveld om vervolgens trots naar “uw toestel” te lopen, geroutineerd de checks te doen, te ontdekken hoe snel u weer “los” bent om terug te keren naar het inmiddels vertrouwde Hoogeveen.

Nadat u door goed te navigeren aan de instructeur heeft aangetoond dat u het andere veld kunt vinden mag u daar de volgende les solo naar toe. Als laatste navigatie vlucht vliegt u de zogenaamde “grote driehoek”. Dit is de route: Hoogeveen-Texel-Lelystad-Hoogeveen of, zoals u het dan zal noemen EHHO-EHTX-EHLE-EHHO. Eerst met instructeur en daarna solo.
 
De examentraining
U kunt nu zelf vliegen. Dat heeft u inmiddels wel bewezen. Wat nu komt is de examentraining, tijdens welke precies wordt geoefend wat u straks aan de examinator zult moeten demonstreren. Iedere les doet u eigenlijk een uitgebreid examen waarbij meer van u gevraagd zal worden dan straks in het echte examen het geval zal zijn. We doen dit om u wat overcapaciteit in kennis en kunde te geven omdat we heel goed weten, dat velen door nervositeit en dergelijke op het examen zelf wat onder hun niveau presteren.
 
 
Lesprijzen per 01-05-2018 inclusief BTW
Per vlucht wordt 6 minuten taxi-tijd bijgeteld. Een uur vliegles kost:

Cessna 152 € 200,–
Cessna 172 € 250,–

Landingsgelden dienen apart afgerekend te worden bij de havendienst.

Terrein landing € 10,-
Touch & Go € 8,-
Overland landing € 20,-